onsdag 31 december 2008

HAPPY NEW YEAR!!

Ett riktigt Gott Nytt År önskar vi alla som läser detta.
Jag har inte funderat ut några bra nyårslöften än. Kanske lika bra att låta bli med tanke på hur bra dessa brukar hållas...
Hästarna mår alldeles förträffligt i alla fall. Har precis varit ute med lite nyårssupé i form av havrekross, Krafft och morötter till dem. I och för sig samma supé som serveras varje kväll... Ensilage har de fri tillgång på i vindskyddet vilket för övrigt fungerar förträffligt. De trivs så till den milda grad därinne att de knappt går ut alls. Jag som inbillade mig i höstas att jag skulle strö med massor av gul, härlig halm och sen skulle det vara lääänge. Ack så fel jag hade! Eftersom de står därinne jämt så blir det allt vackert till att gödsla ut minst en kärra om dagen. Vi kunde ju valt att ha balen ute men som den står nu äter de torrt och fint, helt utan spill, vilket är ett stort plus. Sen hade det ju aldrig gått om vi haft fler hästar eller om de två vi har inte varit så otroligt goda vänner. Nu kan de utan problem äta kraftfoder i varsin hink precis bredvid varann och skulle den ena äta upp snabbare så delar den andra med sig av sitt. Rätt fantastiskt med tanke på att Katja är 22 år och Rosalinda 2!
Inkörningen av "Lillan", Rosalinda, går framåt. Hon är jätteduktig och lättlärd och börjar förstå både smackning, "ptroo" och "stilla". Jag har bestämt mig att hon ska bli den första av våra hästar som ska kunna de två sistnämnda kommandoorden. Ja, Katja har väl aldrig haft några problem att stå stilla, men de andra... Både Rosette, Karisma, Kalle och för att inte tala om gamla Katinka, lämnade alltid gårdsplanen med kusken (dvs jag) halvvägs uppe i vagnen. Värst var det när man skulle upp i den gamla åkvagnen med stora ekerhjul. Det blev som ett ekorrhjul istället - hjulet snurrade och sen gällde det att själv klättra fortare för att komma i kärran...
Linda gör allt större framsteg med Surprise också. Hon har börjat med galoppfattningar och även hoppat något småhinder. Jelina har fått lite välförtjänt vintervila och promenadrids mest på helgerna. Rosette var ute på ett race med sin ryttare Martina och bockade av henne i yster galopp. Vem som sen fick mest motion, Rosette eller Martina, när de lekte tafatt efteråt vet jag inte, men trötta var de nog båda två :)
Nej, nu ska jag förbereda vår nyårssupé - kräftor till förrätt (egenodlade), hjortfilé till varmrätt (fälld på egen mark) och hemmagjord glass till dessert. Mums!
Än en gång GOTT NYTT ÅR!
/Anna

1 kommentar:

Anonym sa...

Detsamma!